Thursday, September 9, 2010

yeay yeay esok raya yeay yeay esok gemokkkk

salam people
seperti biasa la kalu duk umah ni mesti ade je menda yg nk update
 biasala sbb tu org ckp 'rumah manis rumah'
apekah?? (--")

fyi, tyme aku tgh menaip ni aku baru je lepas mop 1 umah
giler penat ah, terasa menyesal plak xmop semalam tyme xpose..hehe
pastu kn pastu kn terbau plak masakan mama ku
pergggghhhhh sentap giler mak nyah oiiii
mmg choiii abes ah
astafirullahalazim suziana sabar

mama aku ni kan kalu bab masak ni dia pandai r
mmg sedap r dia masak kalu x xkn r jiran mak cik pak cik tok nenek moyang sume puji kn
dulu kalu bapak aku xbkk bisnes kedai gambar ni mama aku mungkin bukak restaurant kot
tp kn dia ni ade 1 habit la, habit malas masak
mybe sbb dia busy ke ape aku pun xtau tp mmg jarang r dia masak
kalu member2 ak dtg rumah dia siap bagi duet suh aku bwk member2 aku ni makan kedai
hahah choiii x choiiii mama aku nih

tp, kalu tiba musim raya fuhhhh xpayah suruh pon dia masak
mmg bersemangat giler dia masak
pas sahur td terus potong2 bawang bersiang sume
sebab family aku ni memang masak kuantiti yang banyak laaa
nak bg kt opah tok nenek aku lagi, nak bg kt customer2 tetap abah aku yg cina @ india tu lg 
so, memang amik masa la kalu nak masak
jadi alang2 mama aku tengah masak ni meh aku tunjuk hidangan wajeb family datuk temizer n datin zalina (ececeh) 

1. ketupat daun palas

dari kecik sampai sekarang mmg ketupat daun palas je yg mama aku buat
xpenah plak aku tgk dia buat ketupat daun kelapa tu huhu
kalu bab rupa paras mmg kalah r ketupat daun palas ni dgn ketupat daun kelapa 
tp, bab rasa sumpah menang beb!!!
ketupat mama aku ni gemok2 weyh kalu makan sebijik pon kenyang smpai petang!!
giler hiperbola kan ayat aku tp mmg ak nk suh korg gmbarkan betapa puasnya makan ketupat mama aku nih..biasa setaun sekali je oll out..(TT)
ketupat ni biasa cicah ngn rendang la tp aku suka cicah ngn susu pekat, perrgghhhh terbaek, try kalu xcaye ;P 
 tgk ni, gemokkk kn ketupat mama aku


 2. rendang daging


ok, rendang daging ni abah aku ngan boy mmg giler ah kipas-susah-mati
letak2 je ats meja sekelip mata dh abes
mak aku selalu potong daging kecik2 sbb senang nk makan
yang ini mmg xcukup wat sekali, selalu mama akan masak utk second tyme biasanye raya ketiga cmtu lah

3. rendang ayam


rendang ayam ni aku ngan shera plak kipas-susah-mati
 yang  ini memang aku wat ratah je hahah
mama aku selalu wt 3ekor ayam sumpah bnyak n confirm habes sblum raya ketiga 
sedap giler usah ckp r memang aku pulun giler ah
yelah, setaun sekali dpt merasa ni .. huhue 

 4. sup gear box


yang ini plak feveret baby n abah aku
tyme raya susah tau nk dpt bhgian gear box ni kat pasar sbb rmai org booking
 so, disebabkan ni menu wajeb abah aku snggup pegi overnyte kt kampung dia
tyme org sume duk sembelih lembu tu pegi letak nama booking gear box ni
fusyooooo!!!! mmg terbaek hisap dgn straw..
tp sblum abah aku mkn, pastikan panadol ade d sebelah
hahahah!!

 5. gulai daging


gulai daging ni mcm juadah sampingan la
kalu rasa mcm jemu dh asyek mkn cicah rendang je so gulai ni jd penganti lh
selalu kalu nk mkn nasik, ni lah lauknya
yelah, xkn la setiap masa nk mkn  ketupat lemang kot
gile ke hape??

6. lemang


 lemang ni selalunya untuk tetamu2 je
aku xsuke sgt, adik2 aku pun kureng jgk
selalu lemang ni best kalu cicah ngn rendang campur
kat sini ade pelbagai variasi lemang
korg kalu dtg sini bole jumpe lemang jagung, lemang pandan, lemang pulut hitam
menarik kn??

7. rendang campur


 ok, rendang cmpur ni best jgk tau
rendang ni dia cmpur sume la bhgian2 lembu mcm daging limpa perut kecuali kulit ah hahaha
potong kecik2 pastu cmpur sekali, selalu rendang cmpur ni org wt kering
sbb nk mkn ngn lemang kn
memang besh !

ok tu jela entry utk kali ni
so, mak2 korg masak ape plak????

ha lg 1, dikesempatan ini aku nk ucapkan

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN 
 
 maaf kalu ade salah silap yg mnyinggung perasaan
sebagai manusia biasa kadang2 aku xperasan
aku harap korg sume kenalan rapat aku halalkan makan minum
semoga lebaran ni mengeratkan lagi hubungan sesama kita
raya jemputlah datang rumah
kalu xtau alamat call je

bubbaii~~~~ 


 

No comments: